
Pedagogik
Waldorfpedagogiken
Vår undervisning bedrivs med väl genomtänkt pedagogik och erbjuder en bred sammanhållen studiegång där naturvetenskap, humaniora, musik, konst och hantverk bildar en enhet.
Undervisningen utformas på ett sätt som utvecklar elevernas intellekt, känsla och vilja i samklang, där kunskap och lärande utgår från att upplevelser och erfarenheter föregår begreppsbildningen. All undervisning strävar efter att väcka engagemang och vilja att lära, nyfikenhet och förundran inför vår omvärld.
​
Morgonperioder
I waldorfskolan bedriver man så kallad morgonperiodsundervisning. Det betyder att skoldagen börjar med temaläsning i block. Ett och samma ämne fördjupas varje morgon under en period på ca tre veckor. Därefter tar ett annat ämne vid. Historia varvas med matematik, svenska, kemi och så vidare. Morgonperiodernas innehåll dokumenteras av eleverna i ras egna periodhäften.

Styrdokument
Waldorfpedagogiken följer den nationella läroplanen, lgr22, och Waldorf kursplanen.
Du kan ladda ner och läsa den Waldorf pedagogiska kursplanen,
En väg till frihet här.
Läs gärna mer om vår pedagogik på Waldorfportalen.


Förskoleklass
I förskoleklassen värdesätts lekens frihet och lekens lärandemöjligheter tas tillvara. Det som barnet tillägnar sig i den här åldern sker till stor del omedvetet genom erfarenheter. Genom praktisk, synligt och engagerat arbete eftersträvar vi att inspirera barnen till eget utforskande och lärande.
​
Är du intresserad av att få mer information eller göra en kö anmälan? Läs mer här.

Klass 1-3
Under de första åren grundläggs den intellektuella utvecklingen genom rörelse, skapande, färg och form. Musik och hantverk är naturligt integrerat i undervisningen.
Nu läggs grunden till en djup läsförståelse genom berättelser, legender, fabler och folksagor, som tolkas genom meningsfulla samtal, musik och bild. Den matematiska förmågan utvecklas genom rörelseövningar, praktiskt och konkret räknande.

Klass 4-6
Undervisningen avancerar nu i takt med barnets mognad och erbjuder fördjupning i nordisk mytologi, det antika Grekland och Romarriket.
I sjätte klass bereder naturvetenskapen och matematiken utrymme för det kausala tänkandet, exakthet och logik. Nu tar barnet sina praktiska och handfasta erfarenheter vidare till ett mer abstrakt tänkande och arbetssätt.

Klass 7-9
I högstadiet utmanas eleverna att få en helhetssyn på människan och världen. Fysik och kemi ges stort utrymme, där erfarenheter och gedigna undersökningar ligger till grund för det teoretiska och intellektuella arbetet.
I klass åtta genomför eleverna en teaterpjäs som utmanar och utvecklar eleverna, och ger en djupare inblick i kultur, litteratur och historia.

Fritidshemmet
Fritidshemmet välkomnar barn från förskoleklass till och med klass 4 och är öppet mellan kl. 06:30-17:00.
​
I enlighet med Waldorfpedagogiken håller vi oss till en dagsrytm som eleverna känner igen sig i och finner trygghet i. Det innebär att dagarna och veckorna följer ett visst mönster även på fritidshemmet.
​
Vi välkomnar barn som har ett behov av att äta frukost kl. 07:30. När frukosten är klar är vi ute fram till kl. 8:10 då skolan börjar. Under eftermiddagen hälsar fritids elever välkomna från kl. 13:10 fram till kl. 17:00 och vi serverar mellanmål mellan kl. 13:30-14:45.
​
Kontakt
Administrativt ansvarig: Evlin Hdeeb
E-mail: fritids@josefinaskolan.se

Pedagogiskt arbete
Skapande ämnen
Waldorfpedagogikens syfte är att genomföra en bred sammanhållen studiegång där humaniora, naturvetenskap, konstnärliga ämnen och hantverk bildar en helhet. Josefinaskolan lägger därför extra fokus på de konstnärliga ämnena.
​
Läs mer här.

Pedagogiskt arbete
Månadsfester
Ett för Waldorfskolan karaktäristiskt drag är att skolans elever samlas till något som vi kallar månadsfester. Syftet är att klasserna visar för varandra något inslag eller moment från undervisningen. Det ger eleverna tillfälle att träna på att framföra något inför publik samtidigt som de också får en inblick i vad andra elever på skolan arbetar med. Månadsfesterna stärker gemenskapen på skolan.​

Pedagogiskt arbete
IT & Datorer på skolan
Från åk 6 tillhanda håller Josefinaskolan egna datorer till eleverna och delar av undervisningen sker med hjälp av datorer.
​
IT-ansvarig: kendell.young@josefinaskolan.se
