Skapande ämnen
Waldorfpedagogikens syfte är att genomföra en bred sammanhållen studiegång där humaniora, naturvetenskap, konstnärliga ämnen och hantverk bildar en helhet. Josefinaskolan lägger därför extra fokus på de konstnärliga ämnena.
Musik
I musiken är människans alla sinnen delaktiga. Waldorfpedagogiken strävar efter att vilja förmedla musikens glädjeskapande aspekter och ge eleverna en musikalisk grund med lyssnandet i centrum. I jämn takt med barnens utveckling förs de olika musikaliska momenten in i undervisningen. Genom praktiskt musicerande övas bl. a. melodi, takt, rytm, notinlärning, tonalitet, improvisation och känsla för harmonik.

MåLning
En viktig utgångspunkt för Waldorfpedagogikens målningsundervisning är Goethes färglära och akvarellmålning som inom Waldorfpedagogiken kallas för vått-i-vått. Vått-i-vått övas varje vecka under de första fem åren. Bild- och konst undervisningen fortsätter sedan genom hela högstadiet för alla elever.


Hantverk
Hantverk spelar en central roll i waldorfskolan. Eleverna möter inledningsvis det textila materialområdet genom stickning, virkning och sömnad för att några år senare även arbeta i trä. På högstadiet tillkommer metall, lera och papper.

Drama
Från första skoldagen får eleverna i waldorfskolan möjlighet att på olika vis gestalta kunskapsinnehållet konstnärligt. Drama är ett återkommande inslag, där lekar och enkla improvisationer i de lägre årskurserna växer till genomarbetade teaterproduktioner med ljud, ljus, scenografi, dräkt och mask i de högre årskurserna. Kulmen nås i åk 8 med att eleverna genomför ett skådespel.


















