Om skolan

Josefinaskolan är en icke vinstdrivande, idéburen friskola, som tar emot elever från F6 – åk 9. Skolan är en waldorfskola och är naturskönt belägen mellan Sigtuna och Märsta. Vi har naturen inpå knutarna och erbjuder en idealisk miljö för lärande, växande och lek. Sedan 1989 har skolan funnits i kommunen.

Helhetssynen inom waldorfpedagogiken inkluderar skolmiljön som en självklar förutsättning för barnens utveckling och hälsa. En harmonisk inom- och utomhusmiljö hjälper eleverna att koncentrera sig och ska fungera som ett stöd i lärandet. Miljön ska också uppmuntra kreativitet och drivkraft att utforska.

Josefinaskolans bibliotek…

Skolmåltiden är ett viktigt inslag i dagen, för växande kroppar och hjärnor i utveckling. Balanserad, god och näringsriktig kost är en förutsättning för att barnen ska orka med sin dag. Vi satsar därför lite extra på kvaliteten och lagar all mat från grunden med bästa tänkbara råvaror. Här på Josefinaskolan serverar vi näringsrika luncher och mellanmål tillagade i vårt eget kök. Vid sidan av varmrätten serveras alltid en rikt varierad salladsbuffé. Dagligen serveras också soppa med bröd som alternativ. Råvarorna är till stor del ekologiska, fisk som serveras är MSC- eller ACS-märkt, köttet är svenskt eller ekologiskt och brödet är hembakat.

Tre dagar i veckan är lunchen vegetarisk, en dag serveras fisk och en dag kötträtt. Vegetariskt alternativ erbjuds naturligtvis.

Fritidshemsbarnen äter mellanmål på skolan dagligen.

På området finns också en väl etablerad waldorfförskola för er som även har mindre barn.

Om Du önskar mer information, eller vill se hur Josefinaskolan ser ut i verkligheten, så är Du välkommen att kontakta oss för ett besök!

Länkar:

Waldorf