Maten

Maten är viktig för alla, och speciellt för växande kroppar och hjärnor som utvecklas. För att orka hela skoldagen behöver barnen få i sig god och näringsriktig mat! Vi satsar därför lite extra på kvalitet och lagar all mat från grunden med bästa tänkbara råvaror.

Miljömärkt
På Josefinaskolan serverar vi näringsrika luncher och mellanmål som är lagad i vårt eget kök.  Till maten serverar vi alltid en salladsbuffé med allt från gurka och majs till bönsallad och vitkålssallad. Det finns alltid dagens soppa med mjukt bröd. Maten är till stor del ekologisk. All fisk som serveras är MSC eller ASC-märkt och brödet är hembakat. Köttet är svenskt eller ekologiskt.

Mest vegetariskt
Tre dagar i veckan serverar vi vegetarisk lunch, en dag i veckan har vi fisk och en dag i veckan kött eller fågel. Vegetariskt alternativ finns alla dagar.

Lugn och ro
Lärarna äter alltid lunch tillsammans med barnen som varje dag sitter på samma platser vid klassens gemensamma bord. Klasserna äter i omgångar under lunchen för att skapa en god matro, de minsta barnen äter först och de äldsta sist.

Föräldrar som önskar äta i vår matsal köper en kupong på kansliet för 45 kronor, önskas specialkost måste detta meddelas minst en dag i förväg.

Mellanmål
Fritidsbarnen äter mellanmål varje dag på eftermiddagen. Är det fint väder njuter dom oftast av solen och äter smörgås och dricker mjölk. Annars varieras mellanmålet med smörgås, smoothie, gröt eller yoghurt med müsli.

Pedagogisk uppgift
Jag som ansvarar för köket heter Mikael Runsten och till min hjälp har jag kollegan Edina Suskic.  Förutom att laga mat, är en annan viktig uppgift för oss här i köket att lära barnen att bli mer medvetna om matens betydelse, hur vi kan äta och samtidigt vara rädda om naturen och oss själva.

Eget växthus
Vi har en miljögrupp på skolan som arbetar tillsammans med eleverna med att så och skörda. I vårat växthus odlar vi bl.a. gurka och tomat och på friland växer polkabetor, rödbetor och jordärtskockor, bland mycket annat. Kom gärna upp och ta en titt!

Läs mer om vårt miljöarbete här